Producătorii de alimente se confruntă cu o creștere a materiilor prime agricole și industriale, chiar dacă războiul prețurilor dintre mărci blochează reevaluările solicitate. Tendința inflaționistă depășește vârful din 2008.

ANIA (Asociația Națională a Industriilor Alimentare din Franța) evidențiază o cifră edificatoare: indicele FAO al prețului alimentelor a atins un nivel nemaivăzut de zece ani, cu o creștere medie de 31% într-un an.

În cauză: creșterea cererii din partea Chinei și, într-o măsură mai mică, din partea Statelor Unite, chiar dacă pericolele climatice dăunează recoltelor, în special în Brazilia. Creșterile vorbesc de la sine: +26% pentru cereale, +100% pentru uleiuri, + 58% pentru zahăr. Și, la rândul lor, prețurile produselor lactate au crescut cu 24%, iar cele ale cărnii cu 6%.

Acest lucru, are loc în contextul recuperării post-Covid ce determină și creșterea prețului materiilor prime industriale … Această mișcare inflaționistă depășește vârful provocat de criza financiară din 2008. În Franța, conform celor două consultări efectuate de către ANIA (200 de răspunsuri ale companiei): modificările medii observate sunt de ordinul a 22% în medie pentru materiile prime alimentare, cu creșteri record pentru carnea de pasăre (+ 63%), soia (+ 45%), uleiuri (+ 28% ), porumb (+ 19%), unt (+ 16%), lapte praf (+ 15%).

În ceea ce privește materiile prime industriale, creșterile înregistrate sunt, de asemenea, semnificative: + 45% pentru carton, + 28% pentru transport, + 19% pentru hârtie, + 16% pentru plastic și pentru aluminiu, + 15% pentru sticlă și + 10% pentru energie. Sau o creștere medie de 14%.

O cerință tarifară medie de 9%

Pentru ANIA, întrebarea acum crucială este capacitatea companiilor agroalimentare de a transmite, într-un mod rezonabil, o parte din aceste creșteri de preț către clienții lor de retail. „Este vorba de sănătatea lor financiară”, subliniază asociația într-un comunicat de presă. Mai ales că războiul prețurilor dintre mărci a început din nou. Conform datelor IRI, deflația în supermarketuri în 2020 a atins 0,3%. Și cel mai recent comitet de monitorizare a relațiilor comerciale raportează că negocierile comerciale din 2021 au ratificat noi scăderi de preț.

ANIA acționează astfel ca vocea ce atrage atenția cu privire la nevoile tarifare exprimate de membrii săi, în legătură cu creșterea prețului materiilor prime. Creșterea medie a cererii este de 9%. Anumite sectoare care necesită creșteri tarifare mai mari, precum fabricarea uleiurilor și grăsimilor (+ 50%), industria cerealelor (+ 18%) și cea a produselor lactate (+ 11%).

Alte federații profesionale au confirmat și ele îngrijorările exprimate de ANIA. FICT, reprezentând companiile de delicatese franceze, evidențiază creșterea prețului cărnii de porc cu 29% de la începutul anului 2021. Astfel, de la începutul anului 2019 se înregistrează: + 22,6% pentru prețul cărnii de porc normale, + 72% pentru grăsimi, + 37,3% pentru carnea de porc slabă și + 34% pentru mușchi.

Aceiași producători suferă din pricina creșterii prețurilor la materiile prime la carnea de pasăre legate de costurile crescânde ale furajelor. Indicele alimentar Itavi a crescut în mai 2021, an pe an cu 30% pentru pui, +28% pentru curcan și +27% pentru rață. O creștere care se reflectă automat în prețul produselor din carne de pasăre plătită de măcelari, prețul fiind adesea indexat contractual la costul furajelor.

În sectorul legumelor conservate și congelate, producătorii solicită, de asemenea, o reevaluare prin vocea federației lor (Unilet) atunci când începe recolta pentru mazăre. Ca o reamintire, anul 2020 s-a dovedit a fi un an oribil din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, cu volume recoltate la jumătate pe anumite producții: -12% pentru fasole boabe și -11% pentru fasole. Din 2015, scăderea relativă a prețurilor de fabrică la conservele de legume a fost de 5,8%. Și este de – 3,3% pentru legumele congelate.

În domeniul fructelor și legumelor proaspete gata de utilizare, profesioniștii, reprezentați de SVFPE, avertizează despre creșterea costurilor de transport și a costurilor la ambalajele din plastic (între +10% și + 60%) și a cartonului (+10-20%).

Articol preluat de pe: roaliment.ro